Treningsmessig så består ukene mine nå for tiden av 3 fullkropps styrkeøkter, 1 times pilates og 2 utholdenhetsvarianter. Når det kommer til sistnevnte så foretrekker jeg nok aller mest å løpe utendørs i det fri, selv om været og skotøyet dessverre setter sine begrensninger til tider. Jeg har i utgangspunktet aldri vært særlig fan av langkjøring innendørs på mølla, og finner det nok alltid veldig fascinerende hvordan noen mennesker bare ser ut til å klare og motivere seg i timesvis med akkurat dette. På tirsdag denne uken så løpte jeg forøvrig ved siden av en person som var godt i gang med sine nittiende (!!) minutter med på mølla, og som overhodet ikke så ut til å ha planer om å avslutte enda. Gosh! Er det bare meg, eller synes dere også at dette er en relativ lang tid å bedrive innendørsløping på? Selv kjente jeg jo bare hvordan den umotiverende og drittgørre følelsen kom sigende på mølla mi ved siden av etter kun ett kvarters tid …

Til vanlig når været er mildere og det ikke er så mange isbelagte stier rundt forbi, så pleier somregel alltid jeg og tante å løpe sammen. Det å få lov til å være ute i naturen, med ordentlig frisk og god luft nedi lungene, omringet av det rike og utrolig vakre skogspartiet og vannområdet som vi løper i, kan faktisk ikke sammenlignes med noen annen form for innendørs aktivitet, spør dere meg. Her snakker vi ordentlig balsam for både kropp og sjel.

En av de få utholdenhetstreningene som jeg synes er helt «ok» å gjøre innendørs innimellom (ja, for man kan jo ikke bare snakke nedlatende om den gode mølla), er ulike varianter av intervalltrening. Selv om dette selvfølgelig helt greit kan praktiserer utendørs også, så føler jeg nok personlig at jeg har desto bedre kontroll og oversikt når jeg løper inne med displayet foran meg i stedet. Noe av det som jeg liker aller best med denne formen for trening, er at det er relativt kjapt gjort å gjøre, i tillegg til å være en veldig effektiv og grei måte å trene opp kondisjonen sin på.
For de av dere som lurer litt på hva intervalltrening egentlig er, så dreier det seg i bunn og grunn om en veksling mellom arbeid og pauser, høyintensivitet og lavere.
Her kommer 3 av mine desidert best likte intervalløkter.

♦ Den første varianten er nok allerede godt kjent for flere av dere, og kalles 4×4. Her løper man i 4 minutt på en relativ høy hastighet (alt er selvfølgelig realtivt), for så å ta det roligere i de neste 4 minutt. Det hele gjentas totalt 4 ganger.
Om man jogger lett i pausene, eller bare gå, velger man selvfølgelig helt selv, men man skal allikevel være klar over at intensiteten i de hurtige minuttene ofte blir noe redusert ved førstnevnte. Selv så liker jeg nok aller best å kjøre meg ordentlig ut når det virkelig gjelder, og heller ta det litt roligere igjen i pausene.
Hastigheten i de høyintensive dragene setter jeg alltid lik, og øker eventuelt mer til neste gang jeg gjennomfører økten.

♦ Den andre intervallvarianten er nok den som jeg liker aller best av de alle, og kalles for 12×1. Her føler man virkelig at man får strukket godt på bena og gitt jernet. Det hele går ut på å løpe 1 minutt så raskt som man bare klarer (selv om man alltid skal ha i bakhodet at det skal gjentas totalt 12 ganger), for deretter å senke farten ned til stillestående/gange i 1 minutt. Også her pleier jeg å kjøre de hurtige dragene med lik hastighet, men dette er selvfølgelig helt opptil hver enkel å bestemme.

♦ Den siste varianten som jeg ønsker å skrive noe om, er en økt som jeg nok dessverre ikke kjører så mye av, men som allikevel fortjener en plass her på listen. 45/15 handler om å løpe bånn gass i 45 sekund, for deretter å hvile i 15 sekund. Gjentas det hele for eksempel 10 ganger totalt, så har man gjennomført en intervalløkt på kun 10 minutter. Og akkurat dette må vel sies å være innafor, dere.

Før jeg runder av så har jeg lyst til å komme med én kardioøkt til, selv om den nok streng tatt ikke kan betegnes som noen «intervalltrening». Selve økten går ut på å løpe en distanse på 3 km – på kortest mulig tid. Man starter med å sette hastigheten på det som man tror kan være en grei fart å begynne med, og øker heller på etterhvert. Min uskrevne lille regel om at hastigheten godt kan økes underveis, men ikke reduseres, forhindrer at man starter for brått og ender opp med å måtte skuffe seg selv underveis. Konkurrer mot dere selv, og prøv for hver gang å slå den tidligere løpte tiden.

Husk å legg inn god oppvarming før dere starter på intervallene, og ha en riktig fartsfull trening!

Intervall1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *