Håper virkelig at dagens lille godbit av en øvelse kan kompensere litt for det faktum at jeg nå er en dag på overtid med min ukentlige øvelsesbank.
Som nevnt tidligere er målet med disse innleggene å fremme fokuset på riktige teknikker, slik at en unngår skader og oppnår en mest mulig treningseffektiv tid på gymmet.
En ting jeg nemlig ikke unner noen av dere, er synet av seg selv krypende ut fra toalettet hjemme, med prolaps, etter gårsdagens uheldige løfteteknikk.

Min andre øvelse ut i denne serien er markløft. Siden jeg sist gang refererte til knebøy som «the king of all exercises», tenker jeg vi lar markløft få være dronningen, «the queen of all exercises». Dette er en utrolig mektig øvelse som aktiverer større deler av kroppens samlede muskulatur i en og samme bevegelse; nakke, rygg, forside/bakside lår, rumpe og mage. Min absolutte favorittøvelse!
Jeg har valgt å presentere strake markløft for dere i dag. Basert på tidligere erfaringer har dette vist seg å være en litt mindre komplisert variant å lære seg god teknikk i først. I tillegg setter den ikke fullt så høye krav til mobiliteten som vanlige markløft (deadlifts) gjør.

Så hvordan utføres strake markløft? Vi starter i topposisjon med stangen hengende nedover. Plasser hendene en skuldebreddes avstand fra hverandre, med minimal bøy i albuene. Fremoverroter i bekkenet slik at du får en god svai i korsryggen, press brystet fremover og oppover og fiksér skulderbladene slik at tyngden av stangen ikke drar skuldrene med seg nedover idét bevegelsen starter. Veldig enkelt forklart utføres denne fikseringen ved at muskelen som ligger rett under armhulene strammes.
Begynn med en liten bøy i knærne og bemerk at denne skal være nokså konstant under hele øvelsen. Hold nakken i en nøytral posisjon (d.v.s ikke se oppover), og bøy deg rolig forover og nedover. Stangen skal alltid være i kontakt med lårene. Ta det rolig på vei nedover, slik at du klarer å opprettholde et konstant spenn i muskulaturen gjennom hele øvelsen. Det er ofte her skadene oppstår.
God fornøyelse, dere!

(videoen ses best på mobilen)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *