Hverdag1

Hei og hopp, sprekinger! Nå har jeg nettopp kommet meg inn dørene etter en svett og god løpeøkt ute i det fri, og er straks klar for å reise videre inn til jobb (Trimteateret, Forus). FOR en god følelse (eller i dette i tilfellet samvittighet) man sitter igjen med etter en vel gjennomført treningsøkt. HA! Tenker at den store mengden med vafler som jeg klarte å stappe i meg ila gårsdagen fikk føtter å gå på nå ja! Mange av dere fikk sikkert med dere den internasjonale vaffeldagen som var i går, og den måtte jo feires, right? Tror jeg sitter igjen med TIDENES vaffeloppskrift for hånden, og den kommer jeg selvfølgelig til å dele med dere (♥).

For litt over en mnd siden gjorde jeg noen endringer ifm treningsplanen min, ettersom jeg ønsket meg mer kondisjon, og litt mindre styrke. I hele vinterhalvåret har jeg trent relativ tung styrketrening 5 ganger i uken, og virkelig løftet til den store gullmedaljen, men nå kjente jeg at det var på tide med litt nytt. Styrketreningen har gjort meg både sterkere, strammere og mer muskuløs – uten tvil, men den har definitivt ikke gjort meg noe kjappere. Snarere tvert i mot. Har følt meg som en ordentlig seigpinne de gangene jeg har vært med andre ut på joggetur, og skal jeg love dere ikke er noen god følelse. Buhu!
Ukene mine nå kjøres med 3 fullkropps strykeøkter og 2-3 kondisjons/løpeøkter. Siden jeg har slitt mye opp gjennom tiden med å få i meg nok mat og næring, var jeg litt redd for at løpingen bare skulle gjøre ting vondt verre……Dermed holder jeg meg til utholdenhetsøkter med varighet på under 20 minutter, og fokuserer på kortere distanser med høyere intensitet. Og det funker! For man vil jo så gjerne beholde litt av den lille muskulaturen som man har greid å opparbeide seg med tiden, og ikke ende opp som «hun spinkle dama uten rumpe» igjen (been there, done that). Så nå prøver jeg iherdig, for alt det er verdt, å gjøre slik som mamma og pappa har sagt til meg i alle år: «SPIS MATEN DIN!». Den fæle uvanen med å alltid legge noe igjen på tallerkenen må definitivt være en genetisk medfødt feil, og ikke en tillært vane…..
En utrolig gøyal løpeøkt, og den som jeg liker aller best, er 3km på tid. Dvs at man løper hele distansen (3km) så raskt som mulig og uten pauser, og prøver å slå sin egen rekord for hver gang man løper. Jeg vet, lettere sagt enn gjort, ikke sant. Allikevel, IKKE undervurder effekten av eget konkurranseinstinkt når den en løper mot er seg selv. Try it!

Hverdag3
HverdagOmega 3 og D vitamin tar jeg til frokost, og magnesium rett før jeg legger meg

Økologiske havregryn med banan, kanel, nøtter og bær er etter min mening det desidert beste frokostalternativet som finnes. Dette har vært mitt obligatoriske kickstart-på-dagen så lenge jeg kan huske, og sammen med en god kopp med kaffi, og de essensielle tilskuddene mine, er denne kombinasjonen HELT uslåelig. Små hverdagsgleder! (♥) Håper dere har det bra, og husker å passe godt på kroppene deres. Siste forskning viser at vi får kun én……

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *