«Velger du riktig farge på druene» … Hmm, den spørrende overskriften i artikkelen som dukket opp foran meg var like sjokkerende som den var uventa. Jeg husker at jeg klødde meg i hodet, undret meg fælt, på hvilken målgruppe som informasjon var ment til å tiltrekke. Var den til meg, den treningsglade og relativ sunne jenta på 31, som absolutt ikke har problemer med å la unødvendig prat fra media prelle av på kroppen. Eller var den til de mer desperate «nyttårforsetterne». De som for tiden er supergira og mottakelige for så og si all informasjon som blir servert, og som allerede kjemper en kamp mot en ny og forbedret livsstil og kvalitet.
Den spesielle ironien over å måtte finne seg selv på sofaen med en solid dose Fjordland risengrynsgrøt på tallerkenen, mens man samtidig leser om hvilke druer som skal være sunnest å kjøpe butikken, kan faktisk ikke beskrives. Selv om jeg nå har lært meg at det er de blå druene som inneholder det kraftige antioksidantet resveratrol, som visstnok skal være best for hjertehelsen, så skulle jeg nok heller ha hatt meg frabedt fra slike medieoppslag som dette med tanke på egen hjerterytme.

Rett opp en hånd de av dere som har planer om å komme i bedre form, og spise litt sunnere og mer variert i 2016 … Jeg skal love dere at dere ikke er alene. Ser man for eksempel kun de som jeg har omgang med til daglig, ser blir intervjuet på tv eller leser om i media, så sier jo samtlige akkurat det samme. Somethings never change, right!
I det siste så har jeg brukt noen timer på å fundere litt rundt dette med trenings -og livsstilsforseter, og hvorfor det hele egentlig ser ut til å være relativt periodebasert. Måneder som for eksempel januar, rett før eller rett etter sommerferien, er gjerne de som går igjennom hos folk flest. Men hvorfor? Skjønner ikke vedkommende at han/hun var like usunn, småfeit og lubben i november og desember også …

Selv så tror jeg rett og slett at man gjør seg selv til en slags brikke i mengden. «Folkemengden», som jeg så fint har fått med meg at det heter, og som består av folk flest (les: «normalen»), med media helt fremme i føringen. Man ender rett og slett opp med å gjøre akkurat det samme som alle andre. Det samme som kollegaer, venner, familiemedlemmer og kjendiser. Man stopper opp, slutter å tenke selv, og følger heller den trygge og «riktige» strømmen. Strømmen som etter min mening er på god vei til å trekke hele den norske livskvaliteten rett i dass, men som likevel er fullstendig akseptert i samfunnet.
Nå i januar så kommer tiden der hvor man blir bombardert. Bombardert av alle mulig slags sunnhetstips og livsstilsråd, og hvordan vi på best mulig (for ikke å snakke om raskest mulig) måte kan komme oss i bedre form. Ordene som «komme i gang» og «kickstarte det hele» går gjerne igjen. Det undres meg dog, om noen av dere har hørt om den treningsglade mannen fra Øvre Eiker, som klarte å kickstarte alle treningsøktene sine i 2015 … IKKE jeg heller!

Enden på visa blir dessverre for mange av oss der ute at vi gaper over litt for mye samtidig, og i stedet graver vår egen grav (i noen tilfeller bokstavelig talt). Man ender opp med å miste all motivasjonen nesten før man har fått begynt, og frarøver seg selv muligheten nok en gang til å komme i sitt livs beste form. En person som gjerne realistisk sett ikke klarer mer enn 2 treningsøkter i uken, vil i januar mest sannsynlig kaste over på både 3 og 4 i stedet (HEY, det er jo nyttår og på tide med en ordentlig kickstart), og dessverre ende opp med å måtte se skuffelsen rett inn i øyet.
Setter man seg ned og tenker litt fornuftig over det hele, så sier det seg nesten selv at dersom man både skal begynne med en ny forbedret livsstil, klare å forholde seg til helt ukjente rutiner på hverdagslige ting, og i tillegg være vid åpen for all ny informasjon som blir servert fra media ved siden av …. ja, da vil det på et tidspunkt ikke bli annet enn en kjempestor bråstopp (eller skal vi heller si «kickstopp») for selv den beste utav oss. Må faktisk ærlig innrømme at jeg har passe stor medfølelse for den enslige, litt utrente sjelen der ute, som i et totalt kaos av lovord og forskning og unyttig informasjon, egentlig bare ønsker seg å komme i litt bedre form.
Under så har jeg laget til noen punkter som jeg selv mener kan være til hjelp for de av dere som ønsker seg en langvarig livsstilsendring. Hele nøkkelen tror jeg ligger i det å kunne gi selv en aldri så liten smakebit. En liten smakebit på hvordan det hele ville kjennes ut – å være i en fysisk bra form, som etter min mening er en følelse såpass innbydende og god at den etterhvert vil bli tusen ganger mer avhengighetstrengende enn en lys sjokoladeplate.

Punkt 1. Sett deg et overkommelig mål, og tenk langsiktig. Det hjelper lite hva kollegaen som sitter ved siden av deg på jobb, eller treningseksperten i bladet ditt hjemme, sier at du bør gjøre dersom det ikke er realistisk for deg. Sett deg ned, vær helt ærlig med deg selv, og finn ut nøyaktig hvor mange ganger i uken som er oppnåelig. Videre så ønsker jeg at du deler dette antallet på to (altså en halvering), iallefall for et par måneder. Husk at selv om du for øyeblikket er suuuuuuuupergira på å komme igang og foreta endringer, så vil det komme dager der hvor du vil prise deg lykkelig for at du ikke gikk så mye hardere ut fra starten av.

Punkt 2. Få deg en ordentlig plan. Uavhengig av om det er kondisjonen, styrken eller kostholdet som skal forbedres, eller en gyllen kombinasjon for den saks skyld, så trenger man at det foreligger en plan. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har sett de ivrige «nyttårsforsetterne» komme inn på gymmet, ta seg et raskt overblikk og konkludere med at alt av apparater allerede er opptatt, og i stedet ende opp på «bakrommet» med noen lette situps kun for syns skyld. Viktigheten av å ha med seg en plan (eventuelt en reserveplan for de som trenger det), i tillegg til å virkelig gjennomføre det hele, kan ikke undertrekes nok.

Punkt 3. Forvent resultater. Noe av det viktigste med en plan eller en målsetting er vel å kunne forvente at det skjer endringer. At tiden og energien som man legger ned ikke bare er som tapt for vinden, men at man virkelig får noe igjen for innsatsen. For meg så handler det mye om akkurat dette. Om motivasjonen og mestringsfølelsen som det gir av å se at ting ordentlig fungerer. «Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results» – Albert Einstein.

Punkt 4. Kostholdet er livsviktig (!!), men du må slutte å sette deg selv så sinnsykt strenge regler og grenser. Kutt ut de knallharde diettene og «heksekunstene», og fokuser heller på å lage god, gammeldags husmannskost fra bunn av. Farmor sa ofte da jeg var liten at dersom man spiste opp alle grønnsakene som var på tallerkenen, så ville man etterhvert motta en gevinst. Helsegevinst, har jeg funnet ut av at hun mente i ettertid.

Punkt 5. Ikke tro på alt du leser. Husk at mediene og all informasjonen som de pøser ut først og fremst er ment for å selge, og IKKE nødvendigivis for å komme helsen til Ola Nordmann til gode. Velg å la deg bli inspirert av de menneskene som du selv mener har noe fornuftig å komme med, og eliminer bort alt det andre fjaset.

Hågå8
LYKKE TIL!

1 Comment on Kjære nyttårforsetter

  1. Så enkelt, men samtidig så vanskeligt. Sidan du er dotter mi vett eg at du og Gøran er gode til å trena og ha eit fornuftigt kosthold, men mange av oss andre «sklir» nok litt meir ut innimellon. Setter stor pris på desse gode, nyttige og oppnåelige råda. Du skal sjå det at heretter så blir nyttårsforsett ein saga blott for alle som følge dine råd, Sissel. Veldig bra med godt definerte og sunne leveregler for oss andre. Nå er det straks trening for meg. Hade bra! :o)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *