God fredag, gla`lakser ♥. Da var ukens siste arbeidsdag offisielt over, og jeg kjenner meg mer enn klar for å ta fatt på helgen. I morgen har undertegnede og hennes kjære planlagt en romantisk middagsdate sammen, før det bærer avsted på julekonsert med «the one and only» Sissel Kyrkjebø i Stavanger Konserthus. Alle hjerter gleder seg! Er jo allerede i skikkelig julestemning, så dette kan bare bli enda bedre, dere.
Ukens absolutte høydepunkt for meg var på tirsdag, da Gøran, pappa, broremann Runar og svoger Alfi trygt kom hjem fra sin golfferie sammen i Tyrkia. Spennende å høre om alt som hadde skjedd, og hvor utrolig kjekt de hadde hatt det. Ingenting varmer meg mer enn å overvære det fantastiske forholdet som pappa har fått til sine to svigersønner. For dette er virkelig ingen selvfølge i mange familier….

Dagens lille innlegg tenkte jeg å dedikere til noe så interessant, eller uinteressant, som handlekurven. Jeg vet at det er veldig mange av dere som finner det svært utfordrende å skulle vite nøyaktig hvilke matvarer det er som bør puttes nedi, så kanskje kan dagens innlegg være en slags pekepinn, en hjelpende hånd, på veien mot en litt sunnere hverdag.
Etter at jeg og Gøran deltok på foredraget til Berit Norstrand i oktober har vi valgt å gradvis tilnærme oss et mer økologisk relatert kosthold. Alt i fra ulike typer melkeprodukter, kjøtt, laks og egg, til havregryn, olivenoljer, salater, grønnsaker og frukter. Det føles godt!
Ellers har jeg laget min helt lille huskeregel med minimum 3 sorter ulike grønnsaker til hvert av dagens måltider (les: havregrynen til frokost er fritatt). Vi får nemlig aldri nok av disse livsviktige matvarene, fullspekket av vitaminer, mineraler, antioksidanter og fettsyrer. De er faktisk HELT nødvendige for å opprettholde en funksjonell menneskekropp.
Siden jeg er vegeterianer spiser jeg mye egg. Dette utgjør som regel to av måltidene mine ila dagen. Ofte er den ene en variant av omelett. Når det kommer til melk pleier vi somregel å kjøpe hel eller lettmelk. De skumma greiene smaker jo absolutt ingenting! Av lettprodukter går det endel av mager kesam. Mager fordi den opprinnelige varianten blir litt for fet i smaken, og inneholder mye mindre proteiner. Dersom jeg har lyst på et proteinrikt og godt måltid blander jeg opp kesam med litt Fun light saft, tilsetter noen spiseskjeer med min hjemmelaga frøblanding og strør litt kokos på toppen. Mmmmmmm (♥). Og til de av dere som nå tenker «men, den der saften der drikker ikke jeg, for den inneholder aspartam og kunstig søtning», har jeg bare en ting å si; kutt ut PISSPREIKET, VÅKN OPP og FOKUSER heller på det som i størst grad ser ut til å være ansvarlig for tapet av flest menneskeliv nå til dags – nemlig FEDMEN!. Synes jeg ser for meg overskriften på forsiden av VG: «En person døde sist uke av aspartam-forgifting etter for mye Fun Light saft»…..
Ellers har jeg og Gøran byttet ut det meste av sjokoladen vår med mørk 86% og honning. Honning er faktisk et utrulig bra egnet alternativ til de gangene der hvor søtsuget skulle melde seg.

Mange mener at den største utfordringen med en eventuell kostholdsendring, er å få rutinene til å bli til vaner. Jeg vil dere skal huske på at vi alle er der hvor vi er i dag, sunne/usunne, nettopp på bakgrunn av dette; rutiner og vaner. At vi har klart det flere ganger før betyr vel bare at det er fullt mulig å klare det enda en gang, eller hva?!…….
Håper dere har det bra! Fortsatt fin fredag alle sammen ♥.

Handlevognen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *