Mandag – alt annet enn blåstygg for min del. TENK å få muligheten til våkne opp til en helt ny uke, frisk, rask og med helsen i god behold, til de som man er så glad i. Jeg er jammen meg heldig!
De siste par dagene har jeg startet morningene mine med en hjemmelaga variant av granola. Ikke bare er den utrolig smakfull og god, den er også mitt personlige lokkemiddel til å virkelig komme meg opp av senga om morningene og kickstarte de nye dagene med. Her til hus går den ned på høykant, og sammen med en god kopp med kaffi, er dette hva jeg kaller en «uslåelig vinnerduo».
Oppskriften får dere her. Gledelig mandag og ukesstart, fine lesere ♥.

Granola
Dette trenger du: 350 gram (økologiske) havregryn ♦ 70 gram solsikkekjerner ♦ 70 gram sesamfrø ♦ 70 gram mandler (skivet) ♦ 70 gram valnøtter (grovt hakket) ♦ 70 gram hasselnøtter (grovt hakket) ♦ 25 gram brunt sukker ♦ 2 klyper maldonsalt ♦ 1,5 dl eplejuice (eller annen fruktjuice) ♦ 2 ss honning ♦ 1 ss smør ♦ 75-100 gram tørkede frukt og bær (eple, aprikos, mango, tranebær, fiken etc.)

Granola1
Granola2Rør sammen alt det tørre med unntak av sukker, salt, tørket frukt og bær. Ha eplejuice, smør, honning, sukker og salt i en kasserolle, og varm opp til alt er oppløst. Hell blandingen over det tørre, og rør godt sammen. Fordel granolaen jevnt over på et stekebrett (husk bakepapir), og sett inn i ovnen. Stekes midt i ovnen på 140 grader (vanlig over- og undervarme), i 50-60 min. Rør hvert 10-15 minutt. Avkjøl på rist og tilsett tørket frukt og bær. Serveres med melk, yoghurt, skyr eller kesam og friske frukter og/eller bær. Strø gjerne litt kokos og mørk sjokolade over på toppen.

Granola4Granola3
                                                                         bon appétit

 

3 Comments on Granola

  1. Mandag handla eg inn alt til granola’n og i dag kom eg heim til ferdiglagde. Så utruligt godt. Til alle som bare tenker at dette såg godt ut, løp og kjøp inn varene og sett igang. Nydeligt med yoghurt til og ein kopp kaffe. Dette er onsdagskos.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *